pondělí 21. března 2016

Zdravá výživa? Co to je?

Ze svého okolí často slýchávám o zdravém životním stylu, o zdravé výživě. Dokonce někteří i o mě říkají, že se snažím zdravě stravovat. Já to ale popírám, protože jsem si vědom skutečnosti, že má strava rozhodně není zdravá. Ale o tom se zmíním v dalších odstavcích. Raw strava, netučné diety, vegetariánsví, veganství, a další všemožné typy zdravého stravování jsou dneska běžná věc. Jenže, co je vlastně zdravé? Co se dá považovat za opravdu zdravou stravu?

Normy na to bohužel žádné nejsou, takže pohled každého může být na tuto věc trochu jiný. Někdo vidí zdravou stravu v tom, že nebude jíst maso. Jiný zase, že nebude pít mléčné výrobky. Jiný, že vůbec nebude používat ani požívat živočišné jídlo. Další zase naopak tvrdí, že maso obsahuje důležité látky, které jsou pro lidský organismus potřeba. Jiní namítají, že vše se dá nahradit zeleninou a luštěninami. Tak kde je sakra pravda?

Osobně se domnívám, že pravda je někde uprostřed. Jak je známo, člověk patří do druhu všežravců. Tedy není uzpůsoben na jednostrannou stravu. Dokáže přijímat a zpracovat jak živočišnou, tak rostlinnou. Člověk je k tomu veden evolučně, ale jiní lidé se tomu vzpírají a já se ptám, proč?

Jsou zde skupinky, které se hájí tím, že nejí maso proto, že je to nehumánní vůči zvířatům. Že jsou týrány a dopovány různými látkami. Já říkám dobře, ale potom byste se měli zřeknout také nákupu kožených věcí, jako třeba kožené křeslo, rukavice na zimu, mýdla, některá líčidla, parfémy, dokonce i většina modernějších aut má volant potažený kůží. Pokud by se každý choval takto, museli bychom se vzdát všech věcí, které se ze zvířat zpracovávají a to nemluvím pouze o jídle.

Jak už jsem psal na začátku, někteří o mě říkají, že se snažím zdravě jíst. Ale není to tak docela pravda. Vlastně, není to vůbec pravda. Je sice pravda, že nenavštěvuji fastfoody, ani neholduji alkoholu, nicméně to, co do sebe láduji, není zdravé. Nedokážu pochopit kulturisty nebo fitnessáky, kteří říkají, že jí zdravě, a přitom v ruce míchají šejkr s proteinem. Už jenom to, že je to chemicky upravováno, konzervováno a kdo ví co ještě, tak to nejspíše není tak úplně zdravé. Ale je to výživné. A to je rozdíl.

A když už jsme u toho zpracování, řekněte mi, co v dnešní době není chemicky zpracováno? Všechno je nějakým způsobem upravováno, konzervováno, aby to vydrželo transport k zákazníkům, tedy k nám. Pokud si jídlo sami nevypěstujeme, tak nemůžeme říct, že je to zravé. A pokud někdo pěstuje "bio" rajčata na svém balkoně, čím je zalévá? Chlorovanou vodou z kohoutku? Nebo kyselou dešťovou vodou, která nám ve městech padá na hlavu? Takže se dostáváme k tomu, že jediná zdravá strava je ta čistě přírodní, né-li přímo laboratorní. A z toho plyne další věc a to ta, že pokud se člověk bude stravovat čistě, tedy výhradně zdravými živinami, těžko si jeho tělo vytvoří imunitu pro žití v dnešním chemickém prostředí.

Je to jako když matka vychovává dítě v dokonalé izolaci od bacilů. V takové izolaci, že mu nedopřeje nic nezdravého, respektivě "škodlivého". Pak se ten človíček chudák dostane ke kamarádům, kteří žijí "normálně" a hrozí veliké nebezpečí, že na něj vletí nějaký ten "bacil", na který mají všichni ostatní již imunitu. A onemocní. Takže i přesto, že je vychováván ve zdravém prostředí, stejně onemocní. A pak je otázka, k čemu to vlastně je?

K čemu jsem se chtěl dobrat je hlavně to, že ať žijeme, jak žijeme, jestli zdravě, nebo nezdravě, vždycky budeme nemocní. Někdo nám řekne, ať jíme třeba řepu, že nám to zvrátí rakovinu. A pak chytnem zápal plic. Tak dostanem doporučení, ať jíme více zeleniny s obsahem vitamínu C. Pak si zlomíme ruku. Na základě toho potřebujeme vápník, takže musíme jíst další a další potraviny, které zabrání všem neduhům a budou z nás superlidi, kteří nakonec stejně umřou stářím.

Myslím, že je zbytečné se nad tím rozčilovat, každý máme své priority. Pokud někomu vyhovuje stále řešit zdravé/nezdravé, je mi to jedno. Ale ať to nepodsouvají ostatním. Ať ostatním nevyčítají, že jsou jiní, že nemají čas takovéhle věci řešit.

7 komentářů:

  1. Naprosto souhlasím s posledním blokem tvého textu. Osobně je mi úplně jedno, jestli někdo žere zeleninu, maso, zrna, nebo olej (=fastfoody). Co ale nemusím je to, když ti to někdo vnucuje :) Každej jsme odpovědní za vlastní život a s tím souvisí i stravování. Trošku diskutabilní je ale otázka stravovací výchovy dětí, kde je to fakt podmíněný určitým stylem jídelníčku rodičů :))

    Ale abych nebyl za svatého - dodnes si z každého vegetariána dělám srandu, že mu povím něco ve stylu "Páni, ty seš první živej vegetarián, kterého jsem potkal!" :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky nemam rád, když někdo druhým vnucuje svoje návyky... Každopádně článkem jsem chtěl říct, že "zdravé" jídlo vlastně ani nemůže prakticky existovat :)

      Vymazat
  2. Já beru jako "zdravé" to, co uvařím z relativně čerstvých surovin. Snažím se nejíst polotovary, ale ani tomu se občas nevyhnu. Strašně mi štvou ti, co všude a všem cpou jak jí zdravě a jedou bomby v posilovně. Ať si to dělaj, ale já je zpocený vidět nechci :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Polotovary jsou samy o sobě otázka, jestli je to vůbec k jídlu... I když se říká, co tě nezabije, to tě posílí :D Ale u toho byc hbyl fakt opatrný :D Jsem jeden z těch týpků v posilce, ale veřejně se přiznávám, že zdravá strava mě obchází obloukem :D

      Vymazat
  3. Podle mě je zdravá strava taková, která je vyvážená. Dodá člověku všechny potřebné živiny a pokud možno mají potraviny, které konzumujeme nějaký solidní původ a složení s co nejmenší přidanou chemií. 100% bio neexistuje, ale zdravá strava je zkrátka i cesta nejmenšího zla - med nebo agávový sirup místo cukru, arašídové máslo místo nutelly a jiných čokoládových pomazánek, vysokoprocentní šunka když už uzeniny, vysokoprocentní čokoláda u které mrkneme na složení... Zkrátka do sebe dostat to nejlepší možné v normální míře, aby tělu nic nepřebývalo, aby tělo nestrádalo, zkrátka aby byl organismus spokojený.

    PS: To že strava fitnessáků je dost chemická je fakt, bohužel, fitnessákům prostě nepřijdou rostlinné proteiny dost dobré. Já mám zkušenost tu, že je mi po proteinu z hrachu, rýže s trochou holandského kakaa a stévií mnohem lépe, než po syrovátkovém isolátu s kdo ví čím dalším. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrý názor na věc. Vyvážená strava. Ale pak se opět dostáváme k tomu, jakým způsobem. Pro každého člověka ty poměry mohou být trochu rozdílné a už jen to je fakt, že 100% vyváženou nikdy nikdo mít nemůže. Ale jak už jsem si osám ověřil, každému sedne něco jiného - někdo chemii vstřebá v pohodě, jinným je z ní špatně a mají zažívací problémy. Je to zkrátka něco tak individuálního, že se to prostě nedá nějak jednotně určit :(

      Vymazat
    2. Nedá. Proto si myslím, že je fajn si vzít inspiraci z nějakých obecných a prověřených zásad, kdo chce, klidně může zkusit nějaký alternativní směr...a člověk pozná sám, co mu vyhovuje. Jako s těmi proteiny, ze syrovátky mi bylo blbě, z hrachovo-rýžového mi není nic. :) Člověk se i v jídle pořád učí.

      Vymazat